Khamis, 12 Jun 2014

KURSUS OH KURSUS!!

Dekat dua minggu aku tak sempat update blog gara-gara pergi kursus selama 2 minggu anjuran Bhagian Sumber Manusia, KPM.


Kursus pertama di Port Klang.


Kursus kedua di Hotel Ancasa and Spa, KL. Serius nyer muka..


Satu kursus Keutuhan Pengurusan Organisasi di Hotel Cristal Crown Klang dari 3 hingga 6 Jun 2014. Dan satu lagi baru berakhir semalam, Kursus Strategic Thinking-From Understand to Implemation di Hotel Ancasa and Spa, KL . Wah, tengok tajuk memang dahsyat jek kan!

 Sudahnya balik dari kursus, aku jadi pening kepala, berdenyut2. Telan panadol. Mungkin sebab asyik kena berfikir je untuk part game dan simulasi program. Atau sebab duduk dan makan kat hotel jek... tak keluar beriadah atau ke mana2. Dari pagi sampai malam asyik duduk dalm bilik seminar. Soo unhealthy :(

So apa yang aku dapat daripada kursus ni?? Hmm macam-macam lah. Tentang komunikasi, pengurusan organisasi, kewangan, intergriti, pengurusan masa, emosi dan mental dan macam-macam hal dalam organisasi.


Masalah tu kan aku rasa ada jer mana-mana dalam organisasi. Yang rumit adalah sistem atau SOP yang dijalankan di dalamnya-adakala menyukarkan dari memudahkan.. Pening kepala, dan banyak benda yang remeh atau birokrasi yang berlaku.  Dan biasanya hanya akan ada seorang dua yang terbeban dengan tanggungjawab yang berat jika dibandingkan oleh ahli organisasi yang sedia ada.


Jadi big problem jika ahli organisasi lain kurang faham akan peranan masing-masing. Sudahnya ketua atau pengarah akan terbeban dan terpaksa bertungkus lumus untuk membawa organisasi ke matlamat yang diinginkan tapi payah tercapai.
 
Sebenarnya ada timbul masalah-masalah yang dihadapi oleh orang bawahan ketika melaksanakan tanggungjawab yang diarahkan. Jadi komunikasi sehala sahaja akan membuat pekerja bawahan stress!! Sebab tiada komunikasi dua hala terjadi. Hanya arahan dan arahan dan arahan. Maklumbalas pekerja yang melaksanakan prosedur jarang diambil peduli sedangkan ianya penting untuk cadangan atau inovasi pembaharuan bagi memudahkan kelancaran sistem.
 
Sistem bercelaru, akhirnya kita 'stuck'. Oh my..
With Mr Kumar, our speaker in Strategic Thinker Program.

Dan di sini terletak masalah seniority atau ego dalam diri setengah-setengah pihak. Kadang sukar orang lama untuk menerima perubahan atau cadangan dari mereka yang baru2 ni kan. Apa benda lah gah sangat dengan seniority tu. Aku pun tahun ni dah masuk 12 tahun kerja dalam organisasi. Tapi aku rasa macam orang baru je masuk kerja semalam!!  Hahaha poyo. Sebenarnya malulah kalau kerja lama tapi tak reti buat itu ini huhuhu.



Sesi bergambar ahli kumpulan dengan penceramah, Mr Aki (berkot dan baju merah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...