Khamis, 30 Oktober 2014

Buat mangga jeruk

Penangan viral mangga jeruk kat internet ni buat aku pun nak cuba juga buat benda ni. Tapi mangga muda tak de. Tapi alhamdulilah rakan opis, Pidah bawa pula ke JKM. Mangga dari kampung dia. Aku amik dua biji, nak cuba dulu.


Dua biji sikit je, kebetulan sebiji lagi dah busuk, berair sikit.

pilih mana2 yang elok, potong halus2 sebab senang rasa dia diserapkan.

Tabur gula 3 sudu besar, 1 bungkus asam plum (ni bukan asam boi yek aku letak sebab kebetulan kat rumah yg ada asam ni jek) dan cili padi. Gaulkan rata2.


Pastu simpan dalam tupperware.


Sejukkan dalam peti ais. Baru makan sedap sikit. Lagi sejuk lagi sedap. 

Hmm sebenarnya nak sejuk apanyer sebab jeruk ni dah abis pun, sikit je tak banyak. Sekali makan dengan husband dah selawat dah heheeee.
Alhamdulilah.


tak pe, nanti tunggu lah mangga yang tanam dah berbuah boleh buat banyak2 nanti :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...