Selasa, 23 Ogos 2016

Mengamalkan pengasingan sampah/bahan buangan

Bermula September 2015, kempen pengasingan sampah dah bermula dan dilaksanakan di area taman perumahan aku. Matrix Concepts Group siap ada buat pelancaran majlis lagi kat Bandar Sri Sendayan. Tujuan mereka untuk mendidik komuniti di sini untuk membuat pengasingan sampah.


Start awal tahun ni, aku pun nekad nak buat pengasingan sampah yang boleh dikitar semula. Contohnya bahan atau bekas plastik, botol2 kaca, aerosol dan tin makanan atau minuman. Totaly aku inspired dengan satu video menunjukkan satu perkampungan di Jepun, penduduk di sana mengasingkan sampah atau bahan terbuang kepada 33 bahagian!! Wah aku cuma boleh buat empat bahagian sahaja. 


Bekas plastik contoh bekas sabun, syampu, botol minuman. 

Botol atau bekas kaca. Banyak juga botol sos dan kicap rumah aku ni mua hahaha!!

Bahagian tin dan logam 

Untuk kertas memang takde, aku tak beli suratkhabar pun mia mia mia. Beli buku atau majalah tapi takde pun nak buang, sayang wei... 


Tempat pengasingan aku buat di belakang dapur. Tong ni aku beli kat Ikea. Tutup kemas. Biasanya aku akan bilas dulu tin atau botol yang berisi makanan supaya bersih dan tidak berbau. 


Bila dah penuh, bungkus dan ikat ketat dan letak di tong sampah rumah. Kalau sebulan adalah terkumpul macam gambar atas tu. Tong sampah rumah kami ada dua. Satu untuk sisa makanan. Satu lagi untuk barangan kitar semula. Aku ajar anak2 supaya diorang akan asingkan dan buang sampah mengikut saluran yang betul, kalau boleh jadikan ianya satu budaya :) Walau pun sumbangan kecil tapi impak dia besar untuk jangka masa panjang kan T_T


Gambate Hasny!! Save the earth. 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...