Pages

Isnin, 22 Januari 2018

Majlis Taklimat Keselamatan dari PDRM di Tritonix

Hari Sabtu yang lepas, 20hb Januari 2018 persatuan taman kami ada buat majlis taklimat keselamatan dari pihak PDRM dari Balai Polis Mambau. Jadi ini kira satu daripada aktiviti persatuan taman untuk semua ahli dan penduduk Tritonix, Bandar Sri Sendayan.

Satu taklimat khas daripada tetamu jemputan iaitu Ketua Balai Polis Mambau untuk menerangkan serba sedikit tentang keselamatan diri, harta benda dan orang ramai. Start majlis pukul 8.30 malam. Anak2 lah yang suka sebab boleh keluar bermain  dengan kawan2di padang mainan waktu malam.

Ketua Balai Polis Mambau memulakan taklimat. Dimulakan dengan indeks stastitik kes jenayah di kawasan sekitar Mambau dan Sendayan. 

Statistik kadar kes yang berlaku sekitar tahun 2016 adalah 30 kes. Dan tahun 2017 pun sama juga 30 kes. Cuma ada perubahan dari segi jenis kes jenayah. Kalau kes rogol tahun 2016 hanya 1 kes, tapi 2017 meningkat jadi 3 kes (kata sarjan, bukan paksaan tapi memang suka sama suka tapi pompuan bawah umur jadi jatuh kes rogol). Jenayah indeks seperti pecah rumah, kecurian kereta dan motor pun menunjukkan peningkatan sedikit berbanding sebelum ini. Terutama di Taman Sendayan Indah, Kampung Sendayan dan beberapa hotspot di sekitar sana.  

Di sekitar Bandar Sri Sendayan dan sekitar Nusari Aman hampir tiada kerana hampir semua taman telah melaksanakan sistem kawalan keselamatan di setiap taman. Pihak polis mengucapkan terima kasih kerana kewujudan sistem kawalan keselamatan sedikit sebanyak dapat membantu polis untuk menjalankan rondaan keselamatan. 

Kemudian sesi soal jawab dengan pihak polis atas beberapa kemusyikilan seperti scams atau kegiatan penipuan melalui online atau telefon. Kemudian Operasi Bantuan di mana penduduk boleh ke balai polis dan mengisi buku untuk memaklumkan pihak polis tempoh mereka tiada di rumah dan pihak polis boleh membuat rondaan di kawasan rumah terbabit. 


 Setelah selesai taklimat, Pengerusi majlis, Haji Daud mengucapkan setinggi penghargaan kepada wakil pihak polis atas kerjasama dan meluangkan masa untuk memberikan taklimat. Majlis disudahi dengan penyampaian cenderamata kepada wakil pihak polis. 
.
Hampir 40 orang wakil daripada jumlah penduduk taman yang hadir, mungkin yang lain terlibat dengan aktiviti lain di hujung minggu ni. 

Ilhan mula2 je ok, duduk diam2 atas kerusi. Lepas tu ligat nak jalan main kat playground. Terpaksa lah ayah ikut je mana dia nak jalan. Dukung pun tak nak, mengelupur nak turun main. 

Aku pun tak senang duduk, anak2 semua hilang main kat playground. Umar beberapa kali tawaf keliling taman dengan basikal dia. 

 Habis taklimat apalagi, makan time!!

 Ada mihun goreng, roti jala, kari ayam, kuih muih, buah jambu dan air kordial. 

 Alhamdulilah, majlis berjalan baik. Masa nilah kita ada juga peluang ramah mesra dengan jiran2 yang lain. 

 Ilhan dah penat main, makan dulu. Nanti balik mandi lah semula. 

 Mihun dan roti jala. Cukup untuk makan malam ni :)

 Umar berhenti kejap makan karipap. Lepas tu sambung balik pusing beberapa round pulak lagi. 

Qaireen kelaparan. Makan sungguh2, mak aih berpeluh2 budak ni main kat playground. Ish lepas abis makan, semua balik rumah dan mandi sebelum tidur. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...