Rabu, 24 April 2013

GARAM PUTIH VS GARAM BULUH.

Akhir-akhir ini saya banyak menyentuh cerita pasal garam. Sebut jer garam mesti korang dah terbayang garam putih kan.
Dan sekarang ni orang sibuk berkempen untuk pilihanraya, saya pun nak berkempen - tukar garam putih kepada garam buluh! Dalam kopi Mineral pun ada garam buluh. Jadi apa bagusnya Garam Buluh??



Garam buluh ini terkenal di kalangan penguna bangsa Cina terutama di Lembah Kelang. Mereka gelarkan Garam Ajaib.
Kalau penguna Melayu dan India, ramai yang tidak tahu kewujudan Garam Buluh.


  
Garam memang penting dalam kehidupan kita. Sejak dari zaman permulaan peradaban manusia, kalau zaman Mesopotamia, garam digunakan sepenuhnya mengawet sesuatu supaya tahan lama.
Kalau dari segi kesihatan, lagilah banyak gunanya!!



Kalau korang pernah keracunan makanan, cirit birit atau muntah.
doktor bagi minuman ORS aka AIR GARAM!
Kalau sakit tekak, kumur AIR GARAM. 
Kalau nak operation, deman panas, dehidrat atau menjalani nak bersalin pun, doktor atau jururawat akan masukkan drip - AIR GARAM!!

Malah dalam filem James Bond -Casino Royale, James Bond bila dia kena racun dengan musuh, dia minum AIR GARAM!! Boleh cuci mata tgk scene hero hensem ni selamatkan diri setelah diracun. LOLs




So, sebab apa mula-mula sekali kita mesti beri air garam??


Itulah bahana jika badan kekurang air dan garam


OK, Korang tahu tak di mana asal usul garam?


Betul! Memang garam berasal dari laut. Ada yang dari bukit.


Jadi sedarkah korang macamana keadaan laut sekarang ni??





dan garam putih yang korang gunakan itu berubah menjadi garam sodium atau dikenali garam kimia



Hmm, pasai apa pulak garam laut ni dah tukar garam kimia@garam sodium?

hah, teruskan membaca.....



Gambar di atas adalah teknik tradisional menghasilkan garam. Apa yang korang nampak garam terhasil melalui penyejatan (radiation) tapi tiada tapisan dan pengasingan bahan pemcemaran kimia dari air laut yang tercemar.

 OK, bagaimana pula dengan teknik moden??






Teknik moden mengunapakai teknik refinary-penyulingan.



Suling punya suling punya suling sampai beberapa peringkat akhirnya dapatlah garam putih.
Tapi sekadar garam kosong-
TIADA MINERAL
 NO magnesium,
NO kalsium,
NO kalium,
NO iron
NOTHING! ZERO.

Yang ada confirm hanya SODIUM 99.8% -kesan campuran bahan kimia daripada proses penyulingan.


SODIUM tinggi!!
BANG!
 PEMBUNUH SENYAP! 
benda inilah yang membahayakan kesihatan penguna-sodium tinggi penyebab penyakit utama dalam kesihatan manusia.

Fakta daripada Persatuan Penguna Pulau Pinang.

Bayangkan anda masak guna garam putih.
Kalau jenis makan kat luar, confirm kedai tu tabur garam putih.
Dalam makanan segera, tabur garam putih!
(Kalau pergi McD, terang2 nampak pekerja McD tabur garam atas french fries yg dah digoreng)
Makanan ringan contohnya mee MAGGI pun kandungan garam putih tinggi!!


SODIUM?
Apa kesan dan impak sodium kepada kesihatan?
Inilah penyakit yang berpunca daripada pengunaan garam putih.



Ini adalah fakta.
Semakin lama semakin meningkat rakyat Malaysia yang berpenyakit kronik!! Penyakit tiga serangkai kan. Kalau ada darah tinggi, mesti sakit buah pinggang, strok dan kencing manis.
Satu pakej. (Ini fakta tentang Hipertensi - tekanan darah tinggi daripada forum Sihat di Harian Metro. Boleh rujuk di sini)

Bila dah sakit, maka si doktor pun akan BERI AMARAN 
"sila kurangkan garam dan gula"

Jadi saya mengambil seruan bahawa "mencegah adalah lebih baik dari mengubat!"


Saya tukar garam putih kepada GARAM BULUH!





Dan anda pasti nak tau apakah itu garam buluh diperbuat dan kebaikannya.
Sila baca entry saya yang berikutnya.



Apakah kebaikan garam buluh??

1) Kaya dengan bahan-bahan mineral dan elemen mikro MAGNESIUM, KALIUM dan KALSIUM (ujikaji daripada Midwest Laboratories Inc, US).
Inilah dibuktikan dengan pengiktiran dan pengeluaran sijil daripada US hasil ujikaji yang dijalankan.


2) Garam buluh bersifat ALKALI



Ujikaji mengunakan pH potion untuk melihat sifat keasidan campuran air suling dan garam


Hasil ujikaji, garam putih lebih berasid, dan garam buluh lebih beralkali.
Kenapa mesti alkali??

Pertama kandungan asid yang tinggi dalam badan boleh mengundang pelbagai penyakit contohnya gout (darah berasid).

Kedua, sel-sel kuman dan penyakit tidak dapat aktif dalam keadaan yang bersifat alkali. (PROF. DR. OTTO WARBURG)



3) Garam Buluh bertindak sebagai antioksida!




Mengurangkan pengoksidaan lalu melambatkan penuaan

Menyingkirkan radikal bebas dalam badan, memperbaiki sel-sel dalam badan.



4) Garam Buluh sebagai ejen desinfeksi dan detoksifikasi. 

Jika korang mengunakan garam putih untuk membasuh buah, sayur dan makanan sebelum dimakan atau dimasak, HENTIKAN SERTA MERTA!!
Kerana tindakan korang bukan membuang racun, sebaliknya menambahkan lagi racun di dalam makanan tersebut.


Lihat gambar di atas bagaimana racun menjadi bertambah pekat setelah dicampurkan garam putih!

Saya dah terangkan awal2 lagi garam putih ialah garam kimia (garam sodium). Bila dicampurkan bahan kimia tersebut bertindakbalas dengan bahan kimia dalam racun pesticides dalam sayuran dan buahan. Jadi selama ini saya gunakan garam putih untuk buang racun adalah sia-sia!

Saya pernah mengalaminya, saya basuh grape (anggur) dengan air garam putih sebelum makan dengan anak-anak. Dan besoknya kami anak beranak deman, tekak menjadi bengkak. Bila  diberi penerangan pasal garam buluh, baru saya sedar bahayanya garam putih. 

Cuba amati, bila garam buluh dicampurkan pada campuran racun yg pekat, terus berubah menjadi neutral!! Hebat kan.
Sebab itu saya buang garam putih dan mula pakai garam buluh. Rumah emak pun saya ganti garam buluh, buang terus garam putih.

Jom kita ubah jadikan garam buluh @bamboo salt sebahagian daripada permakanan kita!

Masak kat umah kita guna Garam Buluh Premire Cooking.
1 botol RM54.00


Antara masakan saya mengunakan garam buluh di rumah untuk family saya. Harapan saya biarlah mahal sekalipun garam ni asalkan saya tak berikan sesuatu yang boleh memudaratkan keluarga saya.

Tapi kebanyakkan ramai orang yang jarang masak, jadi jarang guna garam buluh kan! Kebanyakkan Chinese yang saya jumpa, mereka akan suruh tukang masak kedai jangan letak apa2 garam dalam masakan diorang, sebaliknya pelanggan akan letak sendiri garam buluh bila masakan dihidangkan pada mereka. Kalau makan makanan segera macam KFC, McD, pizza sudah pasti kandungan garam dalam makanan tersebut tinggi.

Sebab tu syarikat ada mengeluarkan Garam Buluh Premire Drinking. Garam ini dibuat secara paket untuk diminum.
1 kotak RM128.00.
Mengandungi 40 paket. 

Cara minum  campur satu peket untuk 1 gelas air
(boleh dicampurkan dengan kopi, jus atau teh-my suggestion campur sunkist so rasa dia ala2 asam boi, masam2 masin kan)


Bagi mereka yang alami masalah pelawasan/perkumuhan atau batu karang digalakkan minum air garam buluh. 

atau pun  anda boleh minum kopi mineral.
Kopi ini tiada gula, kaya dengan mineral dan dicampurkan garam buluh.

 


Kalau anda merungut sebab harga garam ni mahal, saya tidak boleh nak kata apa2.


Tekanan darah tinggi merupakan faktor menyumbang kerosakkan buah pinggang. Duit boleh dicari, tapi kesihatan?? Bolehkah anda membeli buah pinggang yang baru?



Cuma saya boleh nyatakan harga sekotak garam tidak dapat dibandingkan dengan kesihatan anda. Terpulang pada anda menentukan pilihan anda.
Untuk pesanan bolehlah 
sms, email
call atau whatassap saya
HASNY
012 7597929
013 6036630


Ejen juga diperlukan untuk pemasaran produk hebat ini, dan jika anda berminat boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut.

XOXO
Hasny





1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...