Khamis, 31 Mac 2016

Kenangan di rumah kebun atuk

Arwah atuk aku pindah ke Banting dari Klang sejak tahun 1996 kalau tak silap. Tanah yang dia beli masa berkhidmat sebagai anggota polis dulu diusahakan menjadi kebun yang ada pokok durian, manggis, rambutan dan cempedak. Sebenarnya aku lebih ingat memori kami kecik2 dulu di Klang sebelum atuk pindah ke Banting. Cuma dah pindah Banting ni aku dah besar panjang dah.



Arwah atuk ada buat pondok ni untuk dia bermalam dan simpan barang2 dia sebelum rumah baru siap atas tanah tu.

Jalan masuk lebih kurang dalam 500 meter dari jalan besar. 


Pernah sekali balik waktu malam, ada pokok tumbang melintang tengah jalan ni huhuhu. Pergh dah ler golap. 

Cuma yang kurang seronok, nak masuk ke kebun terpaksa menempuh dalam kebun sawit orang lain. Dan masuk ke dalam sangat jauh dari jalan utama T_T. Jadi setelah atuk meninggal dunia (al fatihah untuk atuk), adalah sekejap keluarga adik mak aku tinggal dan jaga rumah atuk. Tapi biasalah kalau husband dia kerja, yang tinggal hanya orang pompuan sahaja dan anak2 dia, jadi tak secure. Dah lah jauh ke dalam, takde sapa2 jiran disekeliling tu huhuhu. Kot2 apa2 yang berlaku nak jerit mintak tolong kat sapa kan. Last2 dia pun pindah keluar bila rumah dia dah siap. sekarang Pk Usu yang tinggal jaga rumah ni.

Sampai2 rumah atuk, diorang tengah punggah kemaskan pinggan mangkuk arwah wan. 
Tolong basuh pinggan mangkuk tu, lepas ni nak sedekahkan pada rumah anak yatim. (Al-Fatihah untuk Wan).

Perah limau bagi wangi dan berkilat sikit pinggan mangkuk, dah lama sangat berhabuk tak berusik. 


Banyak barang2 dalam ni, periuk besar2 pun ada dalam ni. Kami basuh untuk wakafkan ke surau dan masjid nanti. 


Pokok2 durian yang atuk tanam untuk anak cucu dia dapat merasa makan. 

Dulu kat sini ada Mak Lang ternak ayam dan itik. Tapi sejak dah berusia, Mak Lang dah tak larat nak bela. Dirobohkan reben dan tanah pun dah diratakan. 


Sebelah pondok kayu tu, atuk buat rumah besar. Ada 5 bilik, dan 1 bilik stor untuk letak barang2 projek jus limau mak Lang dan Pak Anjang. 

Ada pokok manggis dan pokok rambutan

 Pokok cempedak pun ada. 

Banyak pokok durian yang ditanam oleh arwah atuk. ada juga tanam sebelah rumah, sampai  jadi besar giler pokok tu. Last2 kena tebang sebab takut tumbang ke arah rumah. 



Kawasan kebun memang kemas dan terjaga, setiap bulan adik beradik mak datang bersihkan dan racun rumpai yang tumbuh. 

Ada ladang limau kasturi, kalau petik penuh berbaldi2. Ni projek Mak Lang dan Pak Anjang untuk buat jeruk limau dan jus asam boi. Diorang buat projek ni since Mak Lang stop terus bela ayam dan itik. 

Dulu ada buat projek kandang kambing, tapi tak menjadi sebab kena penyakit dan banyak mati. 

Dari pandangan ladang limau ke rumah atuk...


Ilhan tidur je kat dalam, ramai sepupu dia ada tolong tengokkan.





Main mesin jahir Uwan, dah lama rosak. Nak kena lupus. 


Qaireen dan Umar main kat luar, pusing2 kat laman moyang dia hehehe. 

Uii banyak giler pingganmangkuk, yang jenis yang fesyen lama punya. Tunggu pinggan kering lepas tu kemas dan hantar ke masjid. 

Pasu bunga ni aku amik, buang tanah dia dan basuh. Boleh tanam pokok kemboja kat rumah tu. 

Dekat pukul 7 baru selesai kemaskan semua. Pergi ke rumah Mak Teh untuk tumpang mandi sebab rumah atuk dah ramai orang, nanti berebut2 bilik air. Last kot aku dapat tengok tempat ni, sebab bulan April ni tanah akan bertukar milik ke orang lain. Adik beradik mak berpakat untuk jualkan tanah ni dan wakafkan hasil jualan kepada orang tua mereka. Ada juga sumbangkan sedikit untuk membantu adik beradik mak yang memerlukan. 





Rabu, 30 Mac 2016

Titus dah pulang ...

Alhamdulilah, akhirnya makbul doaku. Aku berdoa supaya jam aku ditemui atau dipulangkan semula. Akhirnya hari Jumaat lepas mak dan ayah datang singgah tidur rumah sebelum balkk ke Banting. Tak sangka mak rupanya bawak jam tangan aku dari sana. Kisahnya makcik aku jumpa kat dalam bilik anak dia, jadi dia bagitau ayah bila ayah call dia.

Aku ada citer pasal kenduri kahwin sepupu aku, so last time aku pakai masa kenduri sebelum lost huhuhu. Jadi aku pesan kat ayah kot2 mak sedara aku ada jumpa boleh dia tolong simpankan.


Bagai sireh pulang ke gagang T_T
Syukur, masih ada jodoh lagi kita bersama2 yek huhuhu.





Isnin, 28 Mac 2016

Siapkan kerja rumah.

Setiap malam, lepas balik mengaji kat rumah mualimah, Qaireen dan Umar akan berteleku kat meja untuk siapkan kerja rumah dia.. itulah aktiviti diorang malam, tv confirm tak hidup punya dah. Hari2 Qaireen ada kerja rumah, aku tak tau itu kerja cikgu bagi atau kerja di sekolah yang dia tak sempat siapkan  hehehe..

Jom buat kerja. Selalu buat kat atas meja di hall, tapi cuaca panas suruh diorang buat dalam bilik bawah sebab pasang aircond. Sejuk skit. 

Sambil2 tu Umar akan praktis mengeja dan membaca buku yang diberikan di pra sekolah. 

Selalu Qaireen bila suruh buat kerja rumah, fokus dia lari. Dia buat benda lain, baca buku lah, selak2 buku lain nak baca. Last2 kerja rumah tak siap2 hahaha. Adoiii... 

M.a.n.a mana...a.n.i ani. Eja sampai pandai dan lancar. Dah lancar baru cikgu semak dan upgrade tukar buku yang lain pulak. 

Yang si kecik ni?? Hah berlatih buat baring kuak lentang. 

Praktis sampai pandai yek. Pusing sekali lagi. 


Huh dah letih dah, hahaha. 



Balik Perak

Citer seminggu lepas huhuhu. Lambat update weh. Sebenarnya cuti sekolah seminggu, jadi memang plan nak bawak anak2 balik ke kampung, tapi kami terlibat pulak dengan aktiviti konvokesyen. Tunggu settle konvokesyen selama empat hari, maka hari Khamis 17 Mac 2016, waktu pagi tu kami bertolak balik dari Seremban. Kitrang bertolak dalam jam 9 pagi.

Budak baik, tak banyak meragam bila jalan jauh... 

Pilot excited nak balik kampung keh keh keh. 

Tengahari dah kat Ipoh, singgah jap untuk makan tengahari. Cuaca pulak sesangat lah panas T_T


Lama tak masuk Ipoh, walaupun selalu lalu sini bila balik Perak. InshaAllah lepas ni kalau ada masa nak singgah jejalan kat sini pulak. 

Ilhan dengan opah. Pakai singlet jer, sebab cuaca kemarau dan panas. 

Bila panas, malam2 pun minum ais. Makan aiskrim yang opah buat hehehe. 

Berebut2...

Kalau siang pun tak berbaju lah jawabnya, panas sesangat. Siap pergi mandi sungai kat Pecah Batu, Trong. Sorry gambor takde. Sibuk tengok anak2 mandi sungai. 

Hari Sabtu, selepas Asar baru gerak balik ke Seremban. Sebab nak elak cuaca terlalu bahang dan panas. agaknya dah beberapa kali aku tulis 'panas' dalam entri ni (nak menunjukkan cuaca kemarau ler sesangat). 

Sampai umah pun dah pukul 10 lebih.. Singgah makan kat S2 sebelum balik. Mujur ler trafik lancar walaupun kereta banyak maklum lah dah hujung cuti sekolah. 





Rabu, 23 Mac 2016

Majlis Konvokesyen PPD selesai || Jadi Gadis pentas

Konvokesyen ni actually berlangsung minggu lepas, cuma aku je lambat update. Selama empat hari untuk empat jabatan di Politeknik Port Dickson. Selalunya sebelum2 ni kalau Majlis Konvokesyen Politeknik aku cuma terlibat sebagai AJK pemanduan graduan dan ibu bapa jer... Tolong setup susun tempat duduk diorang bila masuk dalam dewan kan. Lepas tu jadi AJK sijil, tolong susun sijil diploma dan transkrip, lepas konvo selesai diorang pulang jubah baru boleh datang amik dokumen2 tu.

VVIP dan Pegawai kanan politeknik dah masuk dan duduk. 

Cuma tahun ni aku ditugaskan di pentas. Ok so aku tak kisah lah, cuma nak fikir nak pakai apa yang elok sikit. Sekali diorang bagitau kena pakai jubah biar seragam T_T. Dah lah hari pertama konvo, sistem air cond rosak pulak. Terpaksa audiens berkipas dalam tu. Ish mujur sampai hari  konvo JKM barulah elok air cond dewan, kalau tak hmm tak boleh bayang macamana ler berjubah berpanas atas pentas tu.
Ceh, berposing pakai jubah dengan staf JPA, Pn Azua. Bangga kejap, lama tak pakai baju ni hahahaha. Last aku pakai masa konvo degree tahun 2008 gitew...

Boring nak tunggu turn bagi scroll. Ini pun aku saja datang lambat sebab acara tu start dalam pukul 10 pagi kan..

Gambar ehsan dari Ustaz Wan, sempat dia snap gambar kami kat atas tu...

Tugas aku senang je diri sebelah Pengarah Poli dan pass scroll kat dia. Nanti dia pass kat Yg Berbahagia Undang Luak untuk bagi kat graduan.. Bayangkan graduan dalam 300 lebih. Jenuh nak diri bagi benda tu.. T_T nasib baik lepas separuh bagi, ada rehat sekejap untuk persembahan pelajar. Lepas tu sambung balik. Tengok Pengarah dan Datuk Undang lagilah penat agaknya sebab diorang empat hari nak kena diri bagi kat semua graduan jabatan2 lain lagi huhuhu. 

Bersusun holder nak pass kat pelajar. 

Termasuk trofi anugerah pelajar terbaik dan projek terbaik..

kat belakang pentas, Izad dan Fahmy merangkap ajk2 sijil sibuk bukak plastik holder untuk susun atas meja.. 


Settle majlis dalam pukul 12.30 tengahari. pastu majlis makan di perpustakaan. jadi kena join sekali dengan semua pegawai dan Ketua Jabatan.. Makan jelah, rezeki jangan ditolak yek.


Makanan nasi dan lauk kampung, menu dipilih sendiri oleh Datuk Undang katanya. Memang sedap, tapi pedas berladoo. Menu orang nogeri kan...

So kiranya inilah jawatan aku lepas ini sampai ke bila pun aku tak tahulah. Tunggu kot kalau kaki ni dah ketar2 dah tahan diri lelama boleh mintak orang lain gantikan T_T. Ok, kbai...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...