Rabu, 27 Julai 2016

Amin ya rabbal'alamin

Rahmat dan keselamatan Allah,
Semoga tetap untuk Nabi Thaaha utusan Allah,
Rahmat dan keselamatan Allah,
Semoga tetap untuk Nabi Yasin kekasih Allah,

Kami berwasilah dengan berkah “Bismillah”,
Dan dengan Nabi yang menuniukkan lagi utusan Allah,
Dan seluruh orang yang berjuang kerana Allah,

Ya Allah, semoga Engkau menyelamatkan ummat,
Dari bencana dan siksa,
Dan dari susah dan kesempitan,


Ya AIlah semoga Engkau selamatkan kami dari semua yang menyakitkan,
Dan semoga Engkau (Allah) menjauhkan tipu dan daya musuh-musuh,
Dan semoga Engkau mengasihi kami,

Ya Allah, semoga Engkau menghilangkan beberapa kesusahan
Dari orang-orang yang bermaksiat dan semua kerosakan,
Dan semoga Engkau hitangkan semua bencana dan wabak penyakit’

Maka sudah beberapa rahmat yang telah berhasil,
Dan sudah beberapa dari kehinaan yang dihilangkan,
Dan sudah banyak dari nikmat yang telah sampai,

Sudah berapa kali Engkau (Allah) memberi kekayaan orang yang makmur,
Dan berapa kati Engkau (Allah) memberi nikmat kepacla orang yang fakir,
Dan berapa kali Engkau (Allah) mengampuni orang yang berdosa,

Sungguh hati manusia merasa sempit di atas tanah yang luas ini;
kerana banyaknya merbahaya yang mengerikan,
Dan malapetaka yang menghancurkan,
semoga Allah menyelamatkan kami dari bencana yang mengerikan,

Kami datang dengan memohon pemberian/ pertolongan
Dan memohon agungnya kebaikan dan keuntungan
Semoga Allah meluaskan anugerah (kenikmatan) yang melimpah-limpah.

Maka ianganlah Engkau (Allah) menolak kami menjadi rugi besar,
Bahkan jadikanlah diri kami dapat beramal baik, dan selalu bersuka ria.
Wahai Dzat yang punya keagungan (kemenangan) dan Prabawa,

Jika Engkau (Allah) terpaksa menolak hamba, maka kepada siapakah
kami akan datang mohon dengan mendapat semua hajat kami;
Wahai Dzat yang menghilangkan beberapa bencana dunia dan
akhirat,
hilangkan bencana-bencana hamba

Ya Allah, semoga Engkau rnengampuni kami dan memuliakan
diri kami,
dengan mendapat hasil beberapa permohonan kami,

dan menolak keburukan-keburukan dari kami,

Ya Allah, Engkaulah yang punya belas kasihan,
dan punya keutamaan (anugerah) lagi kasih sayang,
Sudah banyaklah kesusahan yang hilang,

Dan semoga Engkau (Allah) melimpahkan rahmat kepada Nabi yang senantiasa berbakti kepada-Nya,
dengan limpahan rahmat dan keselamatan yang tak terbilang dan tak terhitung,
Dan semoga tetap atas para keluarga Nabi dan para Sayyid yang bersinar nur cahayanya,




Qaireen tindik telinga

Lama sebenarnya hajat nak belikan subang dan tindikkan telinga Qaireen. Cuma tak sempat2 je kalau balik Johor nak singgah kedai emas tu. Kebetulan balik masa raya, aku ajak ayah singgah sekejap di kedai emas yang dia selalu berurusan. Ayah dah kenal tauke dia jadi senang sikit nak negiote kan... 

Kami jual sedikit barang kemas lama yang Qaireen pakai dulu sebab dah tak muat dah dia nak pakai. Tauke takde masalah bila aku mintak dijual dahulu. Lepas tu kami akan pilih yang barang baru dan bayar kepada dia. Kena ikut tatacara nak beli emas mengikut shariat Islam. 

First time masuk kedai emas, Qaireen teruja juga tengok rantai ler, gelang ler hmmm. 

Dia selalu tanya pasal kenapa perempuan suka pakai emas ye ahaha... Bila nak tindik, tauke cakap orang yang tindik tu tak de keluar kejap. Dia suruh tunggu dulu sebab kalau boleh masa tembak tindik tu buat serentak jadi budak takde ler dua kali nak tembak. 

Maka kita perkenakan cendol ler dulu. Qaireen memang suka giler makan cendol. Setengah jam pastu datang balik kedai emas. 

Wah cantik, subang mainan jer. Ada macam2 pattern. Pilih subang ni untuk pakai 2 minggu selepas tindik. Wah dulu2 kita pakai cucuk pakai besi je takpun lidi pun jadi ler ahaha. Nanti dah lepas 2 minggu baru pakai subung yang dibeli. 

Ok, mula2 amoi tanda dulu mana nak kena tindik. Tanda dan pastikan sama dan seimbang dua2 belah telinga. Lepas tu dia sapu spirit supaya bebas kuman sebelum tindik. 

Sedia, dua orang serentak tembak tindik kat telinga Qaireen kiri dan kanan. 1, 2, 3...bang. Hehehe time ni cuak muka dia. Tapi aku tau dia mesti tahan nangis sebab besar dah budak ni. Berani dah sikit. Aku masa kecik dulu kemain nangis bila nak kena tindik T_T. 

Muka Qaireen cembung tahan ..tahan... kata dia lah. Sakit ker? Sikit je dia bagitau. Amoi ni sembur spirit dan sabu krim untuk bunuh kuma. Ok nanti dah dua minggu baru buka tukar dengan subang baru ye. Settle... Budak ni dah tak sabar nak pakai subang baru.. sabar2 dulu yek.. 




Sarapan pagi di Ramly Kopitiam, Pasar Batu Pahat

Kalau balik Batu Pahat mesti nak sarapan perkenakan mee rebus ke lontong sate kan. Memang tulah yang akan dicari kalau pagi2 ni bila dah ada kat Batu Pahat. Sebelum ni aku ada kongsikan juga pasal tempat aku sarapan di Batu Pahat tapi di lokasi yang lain. 


Gerai ni asalnya milik Tauke Cina, lama dah dia berniaga dari dulu lagi kat kopitiam ini. Dan En Ramly bekerja dengan beliau. Bila tauke dah retired, dia serahkan gerai ni untuk En Ramly sambung terus berniaga di sini. Kira En Ramly uruskan buat air minuman serta roti bakar manakala gerai2 lain tumpang berniaga buat mee rebus, sate dan soto di dalam kedai ni. 

Dua papan nama kedai, satu tu nama tauke dulu. Sekarang dah jadi Ramly Kopitiam. Lokasi betul2 di hadapan Jalan Pasar Batu Pahat. Kalau pagi kadang2 penuh tempat kerusi. 

Husband tengah cari tempat duduk. Kat depan ni gerai sate, berasap2 gitew.

Kalau nak makan nasi lemak dan mee hoon goreng, makanan itu pun ada diletakkan di dalam bakul tu.


Gerai soto dan bakso.

Sebelah kedai makan ni adalah pasar Batu Pahat. Yang ni adalah pasar kering, pasar ni jual lebih kepada bahan2 kering, kerepek dan sayur2 kampung.



Majalah dan surat khabar pun ada. Dulu cuba ada payung gerai2 sahaja tapi pihak perbandaran telah dirikan khemah berbumbung untuk keselesaan pengunjung dan peniaga2 di sini.



Pagi tu, aku dan husband order kopi dan nescafe berserta roti bakar. Kalau nak cawan besar kena bagitau awal2. Yela takut tak cukup kalau nak minum cawan yang comel tapi rare camni kan ahaha. Aku kalau teguk 3, 4 kali confirm abis dah......

Anda boleh menikmati kopi sambil bersantai melihat suasan orang datang berjual beli di pasar sebelah. Inilah dikatakan 'heritage'- suasana ini anda boleh dirasai di bandar yang berusia lebih 100 tahun ini.. (bukan sekadar di Ipoh atau Taiping sahaja ye hehehe)


Dan mee rebus special- ada sate ayam dan daging sebanyak 5 cucuk dan disirami dengan kuah kacang... perghhhh meletup!! Harga semangkuk mee rebus special ialah RM7.00 



Husband pun order yang sama. Semangkuk mee rebus ni memang cukup mengenyangkan. Alhamdulilah...





Ahad, 24 Julai 2016

Ilhan 9 months

Alhamdulilah, dah masuk 9 bulan. Gigi Ilhan dah tumbuh 2 batang dah. Jadi asyik gigit je apa saja barang yang dapat dia jumpa dan pegang 😂😂



Rambut pun dah panjang, kena gunting lagi bagi pendek dan kemas.


Setakat ni Ilhan masih menyusu badan sepenuhnyer, tapi aku rasa bulan maybe kena campur sebab stok susu aku dah nak abis dah. Merundum sebab aku berpuasa aritu. Makin kurang. Tapi tak pelah asalkan dah cukup 6 bulan dia dapat menyusu penuh dari lahir 😊😊




Rabu, 13 Julai 2016

Kemaskini rekod sewaan bilik

Nama pun hari raya kan, jadi lama aku tak jenguk dan buat rekod sewaan, mujur ler penyewa2 aku ni dari 'syurga'. Belum miss lagi bayar duit sewaan masing2. Jadi aku jer selalu miss nak bagi resit pembayaran kat diorang maklumlah nak bagi by hand jenuh jugak dari Seremban nak ke Cyberjaya semata2 nak pass kertas2 ni. Jadi aku poskan jelah... Senang. Bagi kad raya sekali heheheh. Contoh tuan rumah yang baik :P

Siapkan resit2 yang terbengkalai pasal buku resit dah abis. Buku resit boleh beli kat Tesco atau kedai stationery- alat2 tulis. Poskan saja ke setiap penyewa tu. Janji salinan resit aku ada simpan. 


Dan rekod juga semua pembayaran bil2 di dalam microsoft excel. Jadi kita boleh trace amount surplus sewaan kita berapa jumlah. Kalau defisit kena rekod juga. 

Kenapa nak rekod bagai ni? Sebab utamanya ialah cukai!! Ish kalau dapat surat dari LHDN mesti aku rasa cuak bila nak buka T_T. Kena standby rekod ini, andai kata tetiba LHDN ada berminat dan hantar surat cinta kat kita, huh  takde lah kita gelabah sakan sangat. Sekurang2 sku dah ready dah sedia semua dokumen yang ada. 



Dan mesti bayar cukai kalau ada keuntungan yek, zakat pun jangan LUPA!! Boleh juga refer pada nota Abang Ensem, blogger hartanah di sini tentang penyediaan dokumentasi rekod sewaan. Diharap dapat membantu pembaca2 yang lain ye :)










Isnin, 11 Julai 2016

sELAMAT haRI rAYA , mAAF ZAHIR DAN bATIN DIPINTA...

Fuhh dekat seminggu dah raya baru nak update post T_T. Tahun ni kami beraya di Johor jer... sebab faktor kekangan masa, cuti pendek sebab Hari Raya ke lima dah kena balik Seremban. Raya ke enam, anak2 start sekolah dah. Lagipun kekangan bajet , kalau nak pergi balik dua2 tempat utara dan selatan dalam masa singkat jenuh jugak, penat abis beraya atas jalan jela nanti. Huhuhu. 

Sebelum balik Johor sempat lagi aku 'membiskut'. Nak buat biskut sarang semut, almaklumlah kami tak beli kuih sebab nak jimat. Jadi buat sendiri jelah nak bawak balik Johor buat buah tangan :)))

Hari Jumaat petang, balik kerja jer terus buat dan bakar, siap sebelum berbuka. Kemas2 rumah dan beg baju. Pukul 12.00 malam baru gerak balik ke Johor.  Sempat nak juga merasa berpuasa dan berbuka di Johor dalam 3 hari sebelum raya. 


Tugas aku memasak rendang daging pada malam raya, Tembikai tu takde kena mengena dengan rendang yek!

Pung pang pung pang hah siap dah rendang daging Lemang tu tempah kat kampung Mampan jer... nak bakar sendiri tak de tempat nak bakar kalau duduk dalam taman perumahan ni kan kan..

Pagi beraya, anak2 dengan atuk dan wan mereka... Masa ni baru je lepas bermaaf2 dengan mak ayah T_T

Kami sekeluarga, family Hardy tak sampai lagi sebab diorang beraya di kg Batu Putih dulu... 

Pak Su tema raya dia sempoi jer, dia kena kerja shif malam. Lepas makan dia pun sambung tidur balik. Biasalah nak gambar dengan budak2 ni mana duduk diam, nak statik jer. Bergegar lah semua gambar. Lompat sana sini. 


Tema kami tahun coklat gelap, sedondon. Itu jela gambar yang diambil. Lepas tu tak amik2 dah hahaha punyalah sibuk layan orang datang beraya. Tak berhenti2 dari raya pertama sampailah raya ke lima.  Dengan keluarga abang aku pun tak sempat nak snap gambar huhuhu. 

Lepas tu hari raya pertama kami beraya di rumah arwah pak Long, anak2 dia ada kumpul di sana. Lepas tu duduk rumah sebab adik beradik ayah pulak nak datang beraya. Malam tu adik beradik mak dari Banting datang nak beraya dengan kami di sini. 

Bentang tilam memanjang penuh kat ruang tamu tunggu orang Banting datang. Time ni dah pukul 12 malam, Ilhan cergas lagi tunggu nenek dan atuk sedara dia sampai.

Raya kedua baru berjalan beraya dengan adik beradik mak yang datang dari Banting. Boleh dikatakan semua adik2 ayah termasuk kakak dia yang masih ada tinggal area Batu Pahat jer.. Kecuali Cik An (adik lelaki ayah) di Melaka dan Cik Com (adik perempuan ayah) di Senawang. Letih dei... layan orang datang tak putus2 biasalah raya di Johor memang camni. Mak aku sampai dah letih nak masak dan layan orang beraya T_T

Apa2 pun aku nak ucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin kepada semua pembaca blog sendu aku ni hehehe kot2 kalau ada tulisan dalam ni menguriskan hati korang.. harap2 tak ada yek. 

Selamat Hari Raya Aidilfitri
dan
Maaf zahir dan batin.

Ikhlas dari kami sekeluarga... :)





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...